Renault Trucks belevert de volledige Nederlandse markt en voorziet haar dealers van allerlei services, zoals sales, aftersales, marketing en ondersteuning.

Binnen de personenautomarkt zie je dat bijna van ieder merk er al zero-emissie/ volledig elektrische voertuigen te krijgen zijn. Binnen de truckmarkt ligt dat iets anders. Er zijn verschillende fabrikanten die zich ermee bezighouden, maar die kunnen nog niet een af-fabriek product leveren. Ze hebben nog niet de eigen service in huis. De chassis kunnen ze allemaal bouwen, maar de ombouw begint uiteindelijk bij een tweede of derde partij. Renault Trucks heeft – mede door de ontwikkeling die bij Volvo Bus ligt – volledige af-fabriek oplossingen hiervoor. Daar zit bij ons een stuk ontwikkeling: we hebben in-huis ontwikkeling van de batterij, de batterijcapaciteit, efficiëntie daarvan. Dat maakt ons nu uniek in de markt, we zijn momenteel de enige speler die dat kan leveren.

In Frankrijk is een strategie bedacht. Renault moet hèt merk worden voor zero emissie. In Europa zijn er zes pijlerlanden aangewezen, waaronder Nederland. In deze landen staat zero emissie als topic in de agenda en de komende vijf tot tien jaar moeten we ons daarin volledig positioneren en ons marktaandeel daarin verstevigen. Deze landen zijn niet willekeurig gekozen. Het zijn de landen die al een netwerk hebben qua laadpropositie. Ook qua overheden en subsidies is er een gunstig klimaat. Als we ergens de strategie kunnen beproeven, is dat wel in die landen.

www.renault-trucks.nl